Draknästet - UF

tisdag 23 mars 2021

Maroun

Stockholms Västra rotaryklubb, Draknästet - UF:
Konceptet draknästet -UF är ett återkommande inslag i den årliga verksamhetsplanen för klubben.
Detta är ett samarbete med Kungsholms gymnasium som konkret går ut på att elever som har i avsikt att starta eller har nyligen startat ett UF företag skall kunna pitcha sina företagskoncept och idéer till en grupp av experter (panel) av klubbens medlemmar och därmed få tips och råd på förbättringar.

Syfte:  Att bidra med den kunskapen och erfarenheter som våra medlemmar besitter inom området företagande och entreprenörskap för att stötta eleverna i sitt UF företagandet.

Fokusområden:

Eleverna har behov av att stämma av affärsidén på ett tillräckligt tidigt stadium och att öva i att pitcha.

- Stämma av affärsidén – håller den? Behöver eleverna justera något? panelen ska helst komma in i tidigt stadie med förbättrings förlag.   - Att pitcha - alla företag måste träna på att pitcha sina idéer. De som har gått vidare i årets UF tävling behöver finslipa sina pitchar innan de gör det inför juryn. Panelen ska konkret ge tips och råd både generella och individuella i syfte att förbättra elevernas pitch och presentationer.

Tidsplanen:

- Klubbensstyrelse utser panelen i början på verksamhetsåret, aug- sep.  - Elever – UF företagen lämnar in sina affärsplaner ungefär andra veckan i november.  - I samråd med skolan fastställs datumet för pitchning som bör ligga i slutet på oktober/början på november. - Affärsplanerna skall tillhandhållas panelen minst en vecka innan pitchnings tillfällen.     Eleverna förväntar sig respons på affärsidéerna, antigen under pitchen, förre och eller efter. Återkoppling på pitchen inför årets UF som brukar vara i början på februari kan göras av panelen direkt på mötet eller efter. Panelen skall åta sig att tillgängliggöra sina kompetensområden för elever och möjligheten att fungera som ett bollplank om behovet finns. Panelen skall vara konstruktiva och promotande i sina kommentarer och förslag.