Klubbens internationella projekt

lördag 17 februari 2018

SAO

Stockholms Västra Rotaryklubb stöttar och driver ett antal projekt för att bidra till en bättre värld. Vår riktstjärna är ett osjälviskt agerande, därför är det naturligt för oss att aktivt bekämpa orättvisa, sjukdom och fattigdom i världen. Genom Rotarys lokala, nationella och internationella verksamhet via fonder och projekt, bedrivs insatser som gör skillnad.

Läkarbanken: Vår Afrikaläkare

Läkarbanken startades 1988 och består av Rotarys läkarbank och Skandinaviska Läkarbanken i samarbete med Erikshjälpen. Varje år skickas ungefär 150 läkare från Sverige ut på sex veckor långa uppdrag. De flesta till Kenya, men även till andra länder i Afrika, som Tanzania och Etiopien. Läkarna får fri resa och uppehälle men ingen lön. Läkarbristen är där för oss ofattbart stor, med en läkare per i bästa fall 25 000 invånare, jämfört med i Sverige har va en läkare per 340 invånare. I dessa u-länder dör därför miljoner människor i sjukdomar som kan botas, mångdubbelt fler än i naturkatastrofer och krig. Förutom läkare sänds även sjuksköterskor och tandläkare ut.

PolioPlus

År 1986 inleddes PolioPlus som är den största kampanj som hela Rotaryvärlden någonsin har varit inblandad i. Efter samråd med Världshälsoorganisationen, WHO, och FN:s barnfond, UNICEF, har Rotary åtagit sig att främst bekosta poliovaccin men även andra vacciner mot barnsjukdomar och även att medverka till att vacccinationerna genomförs.

RYLA – Rotary Young Leadership Academy - ledarskapsutbildning

Klubben bjöd in till en ledarskapsutbildning att äga rum i augusti 2018 för unga yrkesverksamma i samarbete med Rotary Sopot, Polen.