Klubbens lokala projekt

lördag 17 februari 2018

SAO

Stockholms Västra Rotaryklubb stöttar och driver ett antal projekt för att bidra till en bättre värld. Vår riktstjärna är ett osjälviskt agerande, därför är det naturligt för oss att aktivt bekämpa orättvisa, sjukdom och fattigdom i världen. Genom Rotarys lokala, nationella och internationella verksamhet via fonder och projekt, bedrivs insatser som gör skillnad.

Elevstödsfonden

Stockholms Västra Rotaryklubb har instiftat ett behovsprövat stipendium för elever på Kungsholmens gymnasium/Stockholms Musikgymnasium. Stipendiets syfte är att möjliggöra för elever med svår ekonomisk situation att genomföra sin gymnasieutbildning

Kulturstipendiet

Sedan 1988 har klubben delat ut musikstipendier till elever vid Stockholms Musikgymnasium på Kungsholmen, som på olika sätt utmärkt sig.

Kurt Belfrages Minnesfond

Klubben bidrar till Kurt Belfrages Minnesfond och känner särskild stolthet över denna minnesfond för vår charterpresident Kurt Belfrage, vilken instiftades vid hans bortgång 1951. Syftet är att stödja ungdomars personliga utveckling och att verka för förståelse mellan nationer.

Ungdomsutvecklingsfonden

Klubbens största ekonomiska åtagande är stiftelsen för Ungdomsutvecklingsfonden som instiftades i 1992. Fonden syftar till att stödja unga människors utveckling och utbildning inom näringsliv och förvaltning, vilket sker genom stipendier samt studie- och resebidrag.