SM i Ung företagsamhet

torsdag 25 maj 2023

Anna Thoursie

Ung Företagsamhet (UF)

Ett av de UF-företag inom Kungsholmens gymnasium där vår Rotaryklubb fungerat som rådgivare, ”Alla kan bolla,” tävlade i SM i Ung företagsamhet på Älvsjömässan i slutet av maj.

Deras affärsidé är att arrangera roliga fotbollsträningar en gång per vecka för barn med funktionsnedsättningar. I sina efterforskningar konstaterade de att endast ett fåtal idrottsföreningar arrangerar event och aktiviteter för denna målgrupp. Cirka 25 000 barn i Stockholmsområdet omfattas. ”Alla kan bolla” täcker därmed in en stor efterfrågan av sådana aktiviteter. Finansieringen sker genom att ta ut en terminsavgift samt stöd från sponsorer.

Nu vann de tyvärr inte något pris inom kategorin ”Årets tjänst” men de uttryckte själva att det var en vinst i sig att få en plats på SM-mässan i Ung Företagsamhet. Stort intresse för affärsidén bakom ”Alla kan bolla” visade Prins Daniel, som besökte mässan och han stod länge vid UF-ungdomarnas monter och diskuterade affärsupplägget.

UF-företaget "Alla kan bolla