Rotary Peacearbete - ett möjligt TRF projekt för klubben

onsdag 23 november 2022 12:00-13:00, Odd Fellow Huset, Västra Trädgårdsgatan 11A, 11153 Stockholm, Sverige

Anmälan görs via SMS

Talare:

PDG Peter Eklund

Organisatörer:
  • Dag Bengtsson

Rotary Peacecenter och dess fredsarbete

Utgångspunkten för allt fredsarbete är FN:s deklaration från 1945, som innebär att mänskligheten ska räddas från krigets fasor. FN:s tidigare Generalsekreterare Dag Hammarskjöld tillträde 1953 och utvecklade dess värdegrund.

Runt om i världen finns idag sju Rotary Peace center, varav ett finns vid Uppsala Universitet. Rotary International satte ribban och den blev ganska hög. Fem universitet valdes ut i slutomgången. Rotaryklubbarna och universiteten betydde mycket för valet av de universitet som blev Peace Centers. Genom att ett Peace Center har förlagts till Uppsala Universitet, är det naturligt att koppla ihop detta med Dag Hammarskjöld.

För att förstå hur allting började måste man sätta sig in i Dag Hammarskjölds grundsyn för fredsarbete. Någonting som utvecklades under hans uppväxt och ungdomstid, långt före hans tid som FN:s generalsekreterare. Det för oss till Skåne och Lappland, där han gjorde många vandringar i Linnés fotspår.

Hans genuina intresse för natur och miljö började i Uppsala. Vikten av kultur och andlighet ingick i hans grundsyn. Intuition var ett viktigt verktyg i hans liv och betydelsefullt för hans fredsarbete. Vikten av hans ständiga förmåga att utveckla sitt inre ledarskap resulterade i hans framgång i att forma FN-organisationen. Hans intresse för konst fungerade som stimulans för kreativitet och välmående.

Natur, kultur och andlighet kom att ha stort inflytande på hans förståelse för hur fredsarbete skall bedrivas. Grundsynen var tron på människan. Fredsarbete baserar sig på mötet mellan människor och han liknade arbetet vid en bergsklättring.

Ett antal fredsarbeten pågår nu runt om i världen, baserat på hans värdegrund. Rotary Peace Center i Uppsala är en del det fortsatta fredsarbetet. Hur hade Dag Hammarskjöld agerat idag med utgångspunkt från sin värdegrund och syn på mänskligheten?

Vår PGM Peter Eklund besöker oss för att ge oss grunderna till hur vi kan utveckla ett TRF projekt i vår klubb, tillsammans med Lunds Universitet.